Készítette: Dr. Szíki Gusztáv Áron
Eredő szerkesztés
Az animáció bemutatja az eredő szerkesztését három erőből álló párhuzamos erőrendszer esetén. A szerkesztés a párhuzamos erőrendszerek szerkesztésénél szokásos kötélsokszög módszeren alapul.
A szerkesztés az alábbi lépésekből áll
- A kötélábrán megrajzoljuk a három erő (F1, F2, F3) hatásvonalát, feltüntetve rajtuk az erő értelmét (irányítását)
- A kötélábrán megrajzoljuk a két fiktív erő (s1 és s2) közös hatásvonalát. A hatásvonal megválasztása önkényes
- A vektorábrán felvesszük az erőléptéket
- A vektorábrán megrajzoljuk összefűzve az s1, F1, F2, F3 s2 erőket. Az s1 és s2 fiktív erők megválasztása önkényes, de fontos, hogy azonos nagyságúak és irányúak, de ellentétes értelműek legyenek.
- A vektorábrán berajzoljuk az s1+ F1, s1+ F1+ F2, s1+ F1+ F2+F3 erőket, végül az F=s1+ F1+ F2+F3+ s2= F1+ F2+F3 eredő erőt.
- A kötélábrán berajzoljuk az s1+ F1, s1+F1+F2, s1+ F1+ F2+F3 és F= F1+ F2+F3 eredők hatásvonalait, feltüntetve rajtuk az erő értelmét
A szerkesztés végén, a vektorábrán láthatjuk az eredő erőt, a kötélábrán pedig annak hatásvonalát.
Súlypontszerkesztés
Az animáció bemutatja a súlypont szerkesztését egy téglalap alakú, félkör alakú kivágással könnyített, homogén lemez esetében.
A szerkesztés a párhuzamos erőrendszerek szerkesztésénél szokásos kötélsokszög módszeren alapul. Csak ebben az esetben erővektorok helyett felületvektorok szerepelnek, mivel a lemezdarabok felülete arányos a rájuk ható gravitációs erővel.
A szerkesztés az alábbi lépésekből áll
- Berajzoljuk a kivágott félkör, és a tömör, téglalap alakú lemez súlypontját
- A súlypontokon keresztül berajzoljuk az A1 és A2 súlyvonalakat. A kivágott félkör esetén a súlyvonal lefele, a tömör, téglalap alakú lemez esetén felfele irányított
- A vektorábrán felvesszük az erőléptéket
- A vektorábrán megrajzoljuk összefűzve az A1 és A2 felületvektorokat
- A vektorábrán önkényesen rögzítünk egy C pontot
- A C pontot az A1 vektor kezdőpontjával összekötve megkapjuk az 1-es szerkesztővonalat
- A C pontot az A1 vektor végpontjával összekötve megkapjuk az 2-es szerkesztővonalat
- A C pontot az A2 vektor végpontjával összekötve megkapjuk az 3-as szerkesztővonalat
- A kötélábrán párhuzamost rajzolunk az 1-es szerkesztővonallal, úgy, hogy az metssze az A1 és A2 súlyvonalakat
- Az 1-es szerkesztővonal, és az A1 súlyvonal metszéspontján át párhuzamost rajzolunk a 2-es szerkesztővonallal
- A 2-es szerkesztővonal, és az A2 súlyvonal metszéspontján át párhuzamost rajzolunk a 3-as szerkesztővonallal
- Az 1-es és 3-as szerkesztővonalak metszéspontja megadja a félkör alakú kivágással könnyített lemez egyik súlyvonalát
- Berajzoljuk a lemez szimmetriatengelyét, amely megad egy másik súlyvonalat
- A két súlyvonal metszéspontja megadja a lemez súlypontját
Az animáció bemutatja a súlypont szerkesztését egy téglalap alakú, derékszögű háromszög és kör alakú kivágással könnyített, homogén lemez esetében.
A szerkesztés az alábbi lépésekből áll
- Berajzoljuk a kivágott derékszögű háromszög, a tömör, téglalap alakú lemez, valamint a kivágott körlap súlypontját
Ezt követően a szerkesztést elvégezzük két különböző (vízszintes és függőleges) irányban. A két irányban elvégzett szerkesztés eredményeként két egymásra merőleges súlyvonalat kapunk, amelyek metszéspontja megadja a lemez súlypontját.
Egy adott irányban elvégzett szerkesztés lépései az alábbiak
- A súlypontokon keresztül berajzoljuk az A1, A2 és A3 súlyvonalakat. A kivágott derékszögű háromszög és körlap esetén a súlyvonal lefele, a tömör, téglalap alakú lemez esetén felfele irányítottak
- A vektorábrán felvesszük az erőléptéket
- A vektorábrán megrajzoljuk összefűzve az A1, A2 és A3 felületvektorokat
- A vektorábrán önkényesen rögzítünk egy C pontot
- A C pontot az A1 vektor kezdőpontjával összekötve megkapjuk az 1-es szerkesztővonalat
- A C pontot az A1 vektor végpontjával összekötve megkapjuk az 2-es szerkesztővonalat
- A C pontot az A2 vektor végpontjával összekötve megkapjuk az 3-as szerkesztővonalat
- A C pontot az A3 vektor végpontjával összekötve megkapjuk az 4-es szerkesztővonalat
- A kötélábrán párhuzamost rajzolunk az 1-es szerkesztővonallal, úgy, hogy az metssze az A1, A2 és A3 súlyvonalakat
- Az 1-es szerkesztővonal, és az A1 súlyvonal metszéspontján át párhuzamost rajzolunk a 2-es szerkesztővonallal
- A 2-es szerkesztővonal, és az A2 súlyvonal metszéspontján át párhuzamost rajzolunk a 3-as szerkesztővonallal
- A 3-as szerkesztővonal, és az A3 súlyvonal metszéspontján át párhuzamost rajzolunk a 4-es szerkesztővonallal
- Az 1-es és 4-es szerkesztővonalak metszéspontja megadja a derékszögű háromszög és kör alakú kivágásokkal könnyített lemez egyik súlyvonalát
Súlypontszerkesztés
Az animáció, egy két ponton (egy sima és egy csuklós támasszal) megtámasztott, a végpontjában koncentrált erővel terhelt, egyenes vonalú tartó esetében bemutatja, hogy hogyan kell megszerkeszteni a tartóra ható ismeretlen kényszererőket.
A szerkesztési eljárás a három erőből álló, egyensúlyi, metsző erőrendszerekre vonatkozó alábbi két tételen alapszik
- Az erők zárt vektorháromszöget alkotnak
- Az erők hatásvonalai egy pontban metszik egymást
A fenti eljárás a statikában fontos szerephez jut, mivel a háromnál több erőből álló, egyensúlyi, metsző erőrendszerek esete is erre vezethető vissza.
A szerkesztés lépései az alábbiak
- A kötélábrán berajzoljuk az F erő, valamint az ismeretlen FA kényszererő hatásvonalát. Az FA erő hatásvonala merőleges a sima támasz érintőjére.
- Az F és FA erők hatásvonalának metszéspontján át megrajzoljuk az FB kényszererő hatásvonalát.
- A vektorábrán felvesszük az erőléptéket
- A vektorábrán megrajzoljuk az F, FA és FB erőkből álló zárt vektorháromszöget. Az egyes erők párhuzamosak a kötélábrán felvett hatásvonalukkal.
A szerkesztés végén, a vektorábrán láthatjuk az ismeretlen kényszererőket. Ha az erők hosszát összehasonlítjuk az erőléptékkel, akkor meg tudjuk adni a nagyságukat.
Az animáció, egy két ponton (egy görgős és egy csuklós támasszal) megtámasztott, koncentrált erővel terhelt, súlyos, téglalap alakú lemez esetében bemutatja, hogy hogyan kell megszerkeszteni a tartóra ható ismeretlen kényszererőket. A feladatban egy négy erőből álló, egyensúlyi, metsző erőrendszer szerepel, amely azonban visszavezethető egy három erőből álló, egyensúlyi, metsző erőrendszerre, amellyel az előző animáció esetében már foglalkoztunk.
- A szerkesztés lépései az alábbiak
- A vektorábrán felvesszük az erőléptéket
- A vektorábrán megszerkesztjük az F és m·g erő eredő erejét
- A kötélábrán megszerkesztjük az F+m·g erő hatásvonalát
- A kötélábrán megrajzoljuk az ismeretlen FB erő hatásvonalát
- Az F+m·g és FB erők hatásvonalának metszéspontján át megrajzoljuk az FA kényszererő hatásvonalát.
- A vektorábrán az m·g erő végpontján át párhuzamost húzunk az FA kényszererő hatásvonalával.
- A vektorábrán berajzoljuk az FB kényszererő egyenesét
- Megszerkesztjük az FA és FB kényszererők egyenesének metszéspontját, ezáltal az FA és FB kényszererőket.
A szerkesztés végén, a vektorábrán láthatjuk az ismeretlen kényszererőket. Ha az erők hosszát összehasonlítjuk az erőléptékkel, akkor meg tudjuk adni a nagyságukat.
Az animáció egy két ponton (egy görgős és egy csuklós támasszal) megtámasztott, koncentrált és megoszló erővel terhelt, egyenes vonalú tartó esetében bemutatja, hogy hogyan kell megszerkeszteni a tartóra ható ismeretlen kényszererőket. A feladatban egy négy erőből álló, egyensúlyi, párhuzamos erőrendszer szerepel. A szerkesztés itt is, mint a súlypontszámítás esetében, a párhuzamos erőrendszerek szerkesztésénél szokásos, kötélsokszög módszeren alapul.
A szerkesztés lépései az alábbiak
- A kötélábrán berajzoljuk az ismert erők, és ismeretlen kényszererők hatásvonalait.
- A vektorábrán felvesszük az erőléptéket
- A vektorábrán megszerkesztjük az f·(a+b) és F1 erők eredő erejét
- A vektorábrán önkényesen rögzítünk egy O pontot
- Az O pontot az f·(a+b) vektor kezdőpontjával összekötve megkapjuk az 1-es szerkesztővonalat
- Az O pontot az f·(a+b) vektor végpontjával összekötve megkapjuk az 2-es szerkesztővonalat
- Az O pontot az F1 vektor végpontjával összekötve megkapjuk az 3-as szerkesztővonalat
- A kötélábrán párhuzamost rajzolunk az 1-es szerkesztővonallal, úgy, hogy az metssze az ismert erők, és ismeretlen kényszererők hatásvonalát
- Az 1-es szerkesztővonal, és az f·(a+b) erő hatásvonalának metszéspontján át párhuzamost rajzolunk a 2-es szerkesztővonallal
- A 2-es szerkesztővonal, és az F1 erő hatásvonalának metszéspontján át párhuzamost rajzolunk a 3-as szerkesztővonallal
- A 3-as szerkesztővonal, és az FB kényszererő hatásvonalának metszéspontját összekötjük az 1-es szerkesztővonal és az FA kényszererő hatásvonalának metszéspontjával. Így megkapjuk a kötélábrán a 4-es szerkesztővonalat.
- Az 5-ös szerkesztővonal az 1-es szerkesztővonallal egybeesik a kötélábrán.
- A vektorábrán berajzoljuk a 4-es szerkesztővonalat
- Az 5-ös szerkesztővonal az 1-es szerkesztővonallal egybeesik a vektorábrán.
- Berajzoljuk az FB és FA kényszererőket.
A szerkesztés végén, a vektorábrán láthatjuk az ismeretlen kényszererőket. Ha az erők hosszát összehasonlítjuk az erőléptékkel, akkor meg tudjuk adni a nagyságukat.
Az animáció egy két ponton (egy görgős és egy csuklós támasszal) megtámasztott, koncentrált erőkkel terhelt, egyenes vonalú tartóra esetében bemutatja, hogy hogyan kell megszerkeszteni a tartóra ható ismeretlen kényszererőket.
A feladatban egy öt erőből álló, egyensúlyi, párhuzamos erőrendszer szerepel. A szerkesztés itt is, mint a súlypontszámítás esetében, a párhuzamos erőrendszerek szerkesztésénél szokásos, kötélsokszög módszeren alapul.
A szerkesztés lépései az alábbiak
- A kötélábrán berajzoljuk az ismert erők, és ismeretlen kényszererők hatásvonalait.
- A vektorábrán felvesszük az erőléptéket
- A vektorábrán megszerkesztjük az F1, F2, és F3 erők eredő erejét
- A vektorábrán önkényesen rögzítünk egy O pontot
- Az O pontot az F1 vektor kezdőpontjával összekötve megkapjuk az 1-es szerkesztővonalat
- Az O pontot az F1 vektor végpontjával összekötve megkapjuk az 2-es szerkesztővonalat
- Az O pontot az F2 vektor végpontjával összekötve megkapjuk az 3-as szerkesztővonalat
- Az O pontot az F3 vektor végpontjával összekötve megkapjuk az 4-es szerkesztővonalat
- A kötélábrán párhuzamost rajzolunk az 1-es szerkesztővonallal, úgy, hogy az metssze az ismert erők, és ismeretlen kényszererők hatásvonalát
- Az 1-es szerkesztővonal, és az F1 erő hatásvonalának metszéspontján át párhuzamost rajzolunk a 2-es szerkesztő vonallal
- A 2-es szerkesztővonal, és az F2 erő hatásvonalának metszéspontján át párhuzamost rajzolunk a 3-as szerkesztővonallal
- A 3-as szerkesztővonal, és az F3 kényszererő hatásvonalának metszéspontján át párhuzamost rajzolunk a 4-es szerkesztővonallal
- A 4-es szerkesztővonal, és az FB kényszererő hatásvonalának metszéspontját összekötjük az 1-es szerkesztővonal és az FA kényszererő hatásvonalának metszéspontjával. Így megkapjuk a kötélábrán az 5-ös szerkesztővonalat.
- A 6-os szerkesztővonal az 1-es szerkesztővonallal egybeesik a kötélábrán.
- A vektorábrán berajzoljuk a 5-ös szerkesztővonalat
- A 6-os szerkesztővonal az 1-es szerkesztővonallal egybeesik a vektorábrán.
- Berajzoljuk az FB és FA kényszererőket.
A szerkesztés végén, a vektorábrán láthatjuk az ismeretlen kényszererőket. Ha az erők hosszát összehasonlítjuk az erőléptékkel, akkor meg tudjuk adni a nagyságukat.
Az animációkat készítette: Dr. Szíki Gusztáv Áron
Az animációk elkészítését az EFOP-3.4.4-16-2017-00023 számú projekt támogatta.
A projekt az Európai Unió támogatásával,
az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.